17
Akılla bir konuşmam oldu dün gece;
Sana soracaklarım var, dedim;
Sen ki her bilginin temelisin,
Bana yol göstermelisin
Yaşamaktan bezdim, ne yapsam?
Birkaç yıl daha katlan, dedi.
Nedir; dedim bu yaşamak?
Bir düş, dedi; birkaç görüntü.
Evi barkı olmak nedir? dedim;
Biraz keyif etmek için
Yıllar yılı dert çekmek, dedi.
Bu zorbalar ne biçim adamlar? dedim;
Kurt, köpek, çakal, makal, dedi.
Ne dersin bu adamlara, dedim,
Yüreksizler, kafasızlar, soysuzlar, dedi.
Benim bu deli gönlüm, dedim;
Ne zaman akıllanacak?
Biraz daha kulağı burkulunca, dedi.
Hayyam'ın bu sözlerine ne dersin, dedim;
Dizmiş alt alta sözleri,
Hoşbeş etmiş derim, dedi.
Yukarıda rubainin ve bunun gibi pek çok başka rubainin sahibi, İran'lı filozof, şair, matematikçi, gök bilimci, Binom açılımını ilk kullanan, dünyanın güneş etrafında döndüğünü galileo'dan yıllar önce ortaya atmış, Denklemlerde bilinmeyen yerine arapça 'şey' anlamına gelen kelimeyi kullanarak matematikte 'x' kullanımının temelini atmış büyükbir adamdır.
Kendisine mal edilen binlerce rubai olmasına rağmen bunların büyük çoğunluğu onun değildir, Hayyam rubaileri konusunda en güvenilir kaynak Sabahattin Eyüboğlu'dur. Ayrıca en güncel ve temiz Hayyam çevirileri de dilimize Sabahattin Eyüboğlu tarafından kazandırılmıştır.
16
paskal üçgeni olarak bilinen üçgeni asırlar önce bulmuş insandır.
15
geçmiş olan dünden hiç yad etme yarın da gelmemişken feryad etme düşünme geleceği de geçmişi de şimdi şen ol da yaşamı berbad etme...
14
'irmaklarından şaraplar akacak' diyorsun
cennet-i alâ meyhane midir?
'her mümin'e iki huri' diyorsun
cennet-i alâ kerhane midir?
daha ne denir ki*
#8664 duman |
15 yıl önce
13
hayata bambaşka bir pencereden bakan ve okudukça size de çok farklı bakış açıları sunan iranlı şair.onu tek bir kelimeyle anlatmak imkansız.öyle rubaileri vardır ki bir an içinde sizi alır çok farklı düşüncelere sevk eder,ne oldu böyle der kalırsınız ama okumaktan da asla vazgeçemezsiniz.bazı kişiler ısrarla şarapla arasındaki bağlantıya dikkat çekmek ister evet görünen bir bağ vardır aralarında**.ama onun gibi bir üstadı sadece bu yönden ele almak onun sanatına ve düşünsel kimliğine saygısızlıktır en hafifyle.hayatın anlamını sorgulamış biri için söylenecek daha nice söz vardır çünkü.
hep bir çember, dolanıp durduğumuz!
ne önümüz belli , ne sonumuz.
kim varsa bilen çıksın,
nereden geldik, nereye gidiyoruz?
evvela;
benim rızam olmaksızın
dünyaya getirildim.
hayatta;
hayretimden başka bir şeyim artmadı.
sonra yine elimde olmadan
bu dünyadan göçeceğim.
gelmekten, kalmaktan, göçmekten
maksat ne?
hala anlamış değilim.
ey gönül!
madem ki, senin nasibin
daima kanamak ve
her gün başka durumda olmaktır,
ve ey can!
sonuçta bir gün çıkıp gideceksen,
bu bedende
ne diye geldin?
dünya yıldıramazssın beni ne yapsan,
ölümden de korkmam,er gec ölür insan.
ölmemek elimizde değil ki bizim,
iyi yaşamamak beni korkutan
bu rubailerle beni benden alan ama asıl atışı bununla yapandır:
hayal sermayesi eksik olan
her gönül çaresizdir.
her gün;
pişmanlığın ve acımanın
kadreşidir, arakadaşıdır.
endişelerden kurtulmuş,
sevinçli bir gönülden başka
dünyada ne varsa
hepsi üzüntü sebebidir.
kesinlikle hayran olduğum,öyle böyle değil okurken başka dünyalara uçtuğum üstün düşünce adamı...
12
bir dörtlüğünü okuduğumda kendimi ve dinimi sorguladığım insan :
beni özene bezene yaratan kim? sen!
ne yapacağımı da yazmışın önceden.
demek günah işleten de sensin bana:
Öyleyse nedir o cennet cehennem?
#2078 ybrny |
15 yıl önce
11
(bkz: hasan sabbah)
#2055 demlik |
15 yıl önce
10
semerkant adlı kitabın bir kısmında hayatı anlatılan üstad. saygı duyuyoruz tabi.
kim demiş haram nedir bilmez hayyam
ben helali haramı karıştırmam
seninle içilen şarap helaldir
sensiz içtiğimiz su bile haram
#2039 mcevely |
15 yıl önce
9
sevgili, seninle ben pergel gibiyiz
iki başımız var, bir tek bedenimiz.
ne kadar dönersem döneyim çevrende
er geç baş başa verecek değil miyiz?
kim görmüş o cenneti, cehennemi?
kim gitmiş de getirmiş haberini?
kimselerin bilmediği bir dünya
özlenmeye, korkulmaya değer mi?
romantik şarapçı dahi şair.
#1968 eeryik |
15 yıl önce
8
Şair kimliğinin yanında bilim adamı kimliği de vardır. liselerde bizlere pascal üçgeni olarak öğretilen şey aslında hayyam' ın icadıdır. rubaileri kendinizden geçmenize sebep olabilir. aynı zaman da dörtlüklerinde ustaca yerleştirilmiş düzen eleştireleri ve çok sağlam bir felsefi alt yapı bulabiliriz.
dert içinde sevinci bul da yaşa;
haksız düzende haklı ol da yaşa;
sonu nasıl olsa yokluk dünyanın,
varından yoğundan kurtul da yaşa.
7
odtü lü nadide bi arkadaşımızın çok sevdiği ve sürekli bizle dörtlüklerini paylaştığı,şarapçı şairimiz*
arkadaşlar odtüdeki herkes bigün rıdvanla tanışacak*
6
hayattan zevk almayı bilen, rubailerinde zevk aldığı şeyleri yasaklayan tanrıyı sorulamaktan çekinmeyen, şair,gökbilimci
5
the keeper'' legend of omar khayyam-- izlemeyenlere şiddetle tavsiye edilir.
hazır değinmişken;
niceleri geldi, neler istediler,
sonunda dünyayi birakip gittiler.
sen hiç gitmeyecek gibisin degil mi?
o gidenler de hep senin gibiydiler.
#801 tab2beatles |
15 yıl önce
4
eski zamanlar anarşisti. hatta bildiğim kadarıyla hasan sabbah'la da bir ilişkisi varmış.
(bkz: tanırım iyi çocuktur)
3
derler: aşık ve sarhoş cehennemlik olacak!
bu söz ki gönüllere sanma korku salacak.
giderse cehenneme tüm aşık ve sarhoşlar;
küçük yapın cenneti, yarın bomboş kalacak!
şeklindeki beğendiğim dörtlüğün sahibi...
#641 burocknroll |
15 yıl önce